mandag 4. februar 2013


Torsdag 31.01.2013
Ettermiddag – E-skift

Blanda har hatt mye vansker med heng og søl denne formiddagen. Jeg ble derfor plassert til å ta meg av samtlig av dagens prøver slik at blanderen konstant var tilgjengelig til å ta et tak der det behøvdes.

Prøvetakning har gått fint til tross for mye utstyrsfeil og problemer. Mølleknuseren som tilhører ovn 11-personell på labben har vært i ustand siden tirsdag 29. Januar. Noe som i seg selv ikke er noe stort problem, men fører til at vi må bruke mølle-ovn 10 som får det første står lenger unna arbeidsbordet vårt. Jeg hadde da også vikeplikt dersom råvare ovn 10 skulle dukke opp.

Vi hadde også problemer med LECO-apparatet for analyse av karbon [C] som ikke ville tenne, dette kan ikke jeg noe om, og det er heller ikke mitt arbeid. Når LECO-apparatet ikke fungerer må det gamle apparatet benyttes. Dette er en større og mer skremmende apparatet i og med at det benyttes minimalt og man selv må slå av og på gass til apparatet, som vil si at en feil får økonomiske kostnader for gas forbruk.

Heldigvis får oss ble det like før labbarbeiderne gikk av for dagen skrevet i loggboken at nye LECO-apparatet igjen var under drift og kunne benyttes.

Har fikset ett heng i dag der det var en stor steinklump som hadde skilt seg fast opp i døgnsiloen. Positivt for meg hang det ikke veldig høyt så det var lett å dirke ned får så å hakke i mindre biter slik at den var i tilstrekkelig størrelse for koppelevatoren opp til ovnssilo. 

Fredag 01.02.2013
Ettermiddag – E-skift

Fulgte tapper etter avtale. Ikke stort mye å fortelle fra dagen. Jeg har arbeidet noe med gassrensing generelt med tanke på prosjekt til fordypning. Ellers har vi hatt tålige tappeforhold der vi har hatt omtrent lik fordeling med slagg og metall.

Helt i starten av skiftbyttet ble det holdt stans på grunn av åpning på ovnslukket. Denne stansen var av de mindre og ovnen startet opp etter omtrent en halv time.

Har kjørt noe kran i dag også, denne gangen med slaggøser og ikke bare tom-øser som sist. Jeg har da slått ut slagg av øsa og plassert dem på øsevogn.
 

2 kommentarer:

  1. God jobb Einar! Fortsett slik :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe. Veldig hyggelig å bli kommentert for arbeidet! Stå på du også Jørgen, dette blir tøft!

      Slett