fredag 25. januar 2013





Torsdag 24.01.2013
Formiddag – B-skift

Jeg har i dag ikke blitt satt opp på noen fast arbeidsoppgave, men jeg hadde likevel mye og gjøre fordi jeg innblandet meg i flere av de andres arbeidsoppgaver.

Helt i starten av skiftet ble råvarearbeider Anders sendt får å løse opp i heng i et par siloer. Jeg så at dette ville krasje med nestløpende prøvevare, derfor kontaktet jeg Anders og tilbød ham at jeg kunne ta prøva for han. Dermed hadde jeg nå en prøvetakning på menyen. Prøven var av kvaliteten MC som vil si at det kun er metallprøve.

Da jeg fullførte prøva og returnerte til ovnshus bestemte jeg meg for å gå innom veiedørken får å se om det var fin flyt i alle siloer eller om det fremdeles var problemer. Jeg så at Anders fremdeles sto å forsøkte å løse opp i heng i silo 11 (metall briketter). Jeg hjalp da til med denne siloen som har tatt Anders alene over en time allerede da jeg dukket opp. Dette er veldig tungt fysisk arbeid der det gjelder å tenke ideelt ettersom hva en ser. Anders hadde allerede da jeg kom fått presset ned tre store stein klumper på sannsynligvis over 100 kilogram. Som to personer på oppgaven blir det et mer effektivt arbeid med det at en for eksempel kan lyse inn i siloen. Vi fikk etter en god stund med arbeid ned to nye store klumper som vi måtte borre oss gjennom. Dette med briketter er et litt større problem om vinteren fordi råvarene oftest er fuktige som her har fryst sammen brikettene og materialstøvet over lengere tid.

Metal fines briquettes
I silo 11 finnes materialet nevnt ovenfor. Dette er en av flere materialer vi bestiller som briketter.
Materialet i silo 11 består av fin støv av metall. Dersom dette ville bli kastet ned i ovnen som rent fin støv ville det ligget som et lag som tetter over for ovnsgassen. Briketten vil føre til flere åpne mellomrom mellom materialene der ovnsgassen kan trenge seg opp i systemet der det vil bli dratt inn i venturi-anlegget.

Etter dette spurte jeg tapper om å følge neste tapping. Det latet ikke til å bli noe problem. I dag, på denne tappingen, gjorde jeg mye alene som å borre, stake, tette, peile, ta metallprøve og generell oversikt over rennehastighet og mengde metall/slagg.

Vi fikk ikke tatt slaggprøve fra denne tappingen siden det ikke kom nok mengder slagg til å kunne ta prøve av slagg alene.

Jeg brukte mye tid under selve tappinga på å øve til å støpe prøve fordi dette er en viktig rolle der øvelse er nødvendig for å beherske.

Fredag 25.01.2013
Formiddag – B-skift

I dag tok jeg rollen som tapper. I dag var det veldig gode forhold på tappebrisken som gjorde dette til en mitt i blinken anledning for meg å øve på alle oppgaver og metoder.

Dagens første tapping ble utført på A-side, over A-elektroden. Her fikk jeg borre opp ovnen selv. Jeg skrev også selv inn i tapperegisteret som må gjøres under hver tapping. Her skal det under tappingen dokumenteres
- Forhold (hvilke materialet kom først ut av ovnen)
- HC-Øse vekt, tom
- Borlengde
- Klokkeslett for åpning
- Gjeldende skift
- Signatur av tapper

Det var en omtrent lik blanding av metall og slagg. Jeg tok flere prøver denne tappingen kun for å få det litt inn systemet å lære meg min egen metode for å få rene prøver, noe som har vært en fin suksess hele denne dagen, der jeg har tatt minst åtte godkjente metallprøver, uten slaggforurensing.

I tillegg har jeg peilet i dag. Men David, som var på tappingen forklarte meg mer om peiling. Det jeg vanligvis har gjort er å peile med engang etter at metalløsen er full, men det David forklarte er at det først og fremst gjelder å følge med på forholdene. For eksempel da det første materialet ut av ovnen er slagg kan en se hvor mye av øsa som fylles opp med slagg før metallet begynner å renne. Dersom du får en halv metalløse med slagg før metallet begynner å renne sier det seg selv at det er unødvendig å peile før slaggøsen er over middelsfull.

Jeg har i tillegg også kjørt noe kran i dag for første gang. Jeg har ikke gjort nytte for meg med kran med å utføre noen av oppgavene en tapper har med kran, men jeg har øvd meg på å kjøre, plukke opp, huke på heis og å plassere øse. Det er vanskelig for meg å forklare noe rundt dette siden jeg ikke har gjort noe nytte med kranen generelt uten om personlig erfaring og framgang i påkrevde krankjørertimer.

Blander har hatt veldig store problemer med to siloer i dag.
- Silo 3, polsk koks
- Silo 11, Metal briketter
I disse siloene har det klumpet seg veldig opp langt opp i døgnsiloene, så vi endte til slutt opp med fire mann på saken.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar