tirsdag 7. mai 2013

Februar - Mars


Siden årsskiftet har det blitt lite oppdateringer her på bloggen, dette er dermed et generelt innlegg om tiden som har vært og ikke et detaljert innlegg fra dag til dag, noe jeg heller ikke anser som nødvendig ettersom at jeg så langt ikke har lært noe mer nytt og forklare, men derimot blitt en bedre arbeider i det jeg allerede har forklart.

Vi har på E-skiftet, som hovedsakelig er mitt skift, fått inn en ny lærling, Rebecca Lenes. Hun har allerede fra den første dagen, i vinterferien, fulgt meg på råvare som inkluderer analyseprøver, koksfuktmålinger, sjekkrunde og rengjøring. I disse tre ettermiddagene jeg har arbeidet i vinterferien av Runar (egentlig oppsatt i råvare) gjort 5S arbeid. Personlig hadde jeg bedt skiftet om å få se på ovnskjøring disse tre ettermiddagene for å få et mer oversiktlig syn på prosessflyten, dette forslaget ble da ikke vedtatt ettersom at skiftet ville sette i gang noe 5S arbeid og så på anledning med ny lærling som en ypperlig anledning. Selv er jeg til sist meget fornøyd med dette “ansvaret” jeg da har fått disse tre dagene. Det å lære bort til noen andre er like læringsrikt som å lære noe selv, det har jeg merket mye til via blant annet en omvisning jeg ga Rebecca den første dagen, der jeg selv må forklare det jeg nylig har lært.

Etter vinterferien har jeg brukt mesteparten av tida på tappinga med Kim Daniel, BIS-innleid. På tappingen nå føler jeg meg selverklært ferdig opplært, men har ikke tillatelse til å tappe alene før fylte 18 år.

Det har også godt mye tid og dager til arbeid og avtalte samtaler om bedriftsprosjektet blant annet med Jan Rugstad som har gitt meg en omvisning fra der gassen går gjennom venturi med gassen, til gjengangsvannet er rent og blir pumpet opp igjen. Har også funnet mange gode beskrivelser, tegninger og bilder av nødvendig stoff til prosjektet.

Torsdag 21. mars deltok jeg på vedlikeholdsstans med arbeid som å fylle på sandlås og å blåse oppkjøringsanlegget i 5. etasje.

På kantene av ovnslukket finner vi sandlåsen. Den strekker seg hele veien rundt ovnen sammen med duker som også skal gå 360o rundt. Vårt arbeid med denne under stans er å fylle på med ny sand, og eventuelt duk om den ikke lenger ligger der den skal. Sandlåsen hindrer mye gass ut i det fri inne i ovnsvelvet.

Oppkjøringsanlegget frakter råvarer fra koppelevatoren til døgnsiloene i 5. etasje. Her vil det samle seg store mengder med finstøv både på skinnene til beltene (T16 og T17) og inne mellom belterullende. Her bruker vi da under blåsing av anlegget luft til å forhindre groning av støv i anlegget. Det vil under dette arbeidet bli veldig mye støv i lufta og det er derfor høyest nødvendig med både støvmaske og heldekkendestøvfrakk.

Etter dette har jeg nå begynt å følge krankjører- (logistikk) prosedyrer. Har enda ikke kjørt noe kran selv i denne oppgaven i og med at tappekranen burde mestres før en går videre til logistikk. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar